Informatie

Over Ons

Wie zijn wij

SchoolpodiumNoord is een initiatief van de vijf gemeenschapscentra van noordoost Brussel: De Kriekelaar, De Linde, Everna, Nohva en Ten Noey. Deze gemeenschapscentra bieden de scholen van Schaarbeek, Haren, Evere, Neder-Over-Heembeek en Sint-Joost-ten-Node elk jaar een divers cultureel en kunsteducatief programma tijdens de schooluren. Kom samen met je leerlingen proeven van uiteenlopende theater-, dans-, muziek- en filmvoorstellingen en educatie.

Samen cultuur beleven

Kunst- en cultuureducatie én participatie komen niet alleen de culturele competenties ten goede, maar helpen kinderen en jongeren vaardigheden ontwikkelen, zoals waarnemen en impressies uitdrukken. Kinderen worden uitgedaagd om te kijken, te voelen, te luisteren, te ruiken en te proeven, én om hun indrukken om te zetten naar woorden, klanken, materialen, bewegingen … Competenties die de betrokkenheid, de cognitieve leerprocessen, het creatief denken, de persoonsontwikkeling en de maatschappelijke vorming van de leerlingen versterken.

Leren in cultuur biedt kinderen nieuwe inzichten, het verbreedt hun horizon en breidt hun referentiekader uit. Ze ontdekken meerdere betekenissen, verhalen uit diverse culturen, vragen die nieuwe vragen oproepen en perspectieven om over na te denken. 

Via kunsteducatie en cultuurparticipatie ontwikkelen kinderen de vaardigheden die nodig zijn om hun (cultureel) zelfbewustzijn te vormen. Het biedt hen handvatten om uit te groeien tot kritische burgers die hun mening en emoties kunnen verwoorden, die kunnen luisteren naar elkaar en die begrip hebben voor elkaars verschillen. Wat uiteindelijk leidt tot een beter samenleven. Zie een uitstap dus niet enkel als een éénmalig moment, maar benut het ook nadien om er met de leerlingen over te reflecteren. Elke leerling zal een andere ervaring hebben, dit maakt kunst en cultuur net zo bijzonder.

De vijf GC's van SchoolpodiumNoord willen via hun scholenwerking elk kind de kans geven om aan cultuur te participeren. Streefdoel is dat elke klas minstens aan één culturele activiteit per schooljaar participeert.