Informatie

Voorbereiding en nabespreking

 

 

Voorbereiding 

Als je leerlingen voorbereidt op een activiteit, dan zijn ze doorgaans meer geprikkeld, gemotiveerd en nieuwsgierig. Uit ervaring weten we dat leerlingen een fijner publiek zijn als er een voorbereiding is. 

Bij de meeste (podium)activiteiten bieden we omkadering aan. Dat kan met het digitale spel ‘Voor De Show’ of in de vorm van een lesmap. In de lesmap vind je suggesties voor spel- en knutselopdrachten of onderwerpen voor een klasgesprek. Enkele weken voor de voorstelling ontvang je een herinneringsmail met een link naar de lesmap.  

  

Voor De Show 

‘Voor De Show’ is een interactief, digitaal spel om leerlingen warm te maken voor een theatervoorstelling, met een minimale voorbereidingstijd. Tijdens één lesuur leren je leerlingen over theatercodes, krijgen ze een virtuele rondleiding in een cultuurhuis en stelen ze zelf de show met creatieve opdrachten (tekenen, schrijven en uitbeelden). Je kunt het spel in de klas eenvoudig opstarten op een digibord of een laptop en projector. Je surft naar voordeshow.be en vanaf dan toont theaterspookje Theo je de weg.  Je bepaalt zelf hoeveel tijd je aan het spel spendeert en welke onderdelen je speelt. Voorstellingen waarvoor een ‘Voor De Show’-omkadering ontwikkeld is, herken je aan het icoon. 

  

De dag zelf 

Vertrek ruim op tijd. Zorg ervoor dat je 10 minuten voor de start van de voorstelling ter plaatse bent. Zo kan iedereen rustig zijn jas in de vestiaire hangen en plaatsnemen in de zaal. 

Voor sommige activiteiten ben je lang onderweg. Laat dat geen drempel zijn. Het onderweg-zijn kan ook een moment zijn om leerdoelen te bereiken: verkeersregels, kaartlezen, kunst in de metro of streetart ...  

Als je merkt dat jullie er niet op tijd geraken, verwittig dan telefonisch het gemeenschapscentrum of de contactpersoon die vermeld wordt in de bevestigingsmail. Zo kunnen we samen met de artiesten en de reeds aanwezige scholen bespreken of we de activiteit later kunnen laten starten. Zodra een voorstelling van start gegaan is, kunnen we geen klassen meer toelaten in de zaal. 

Bij activiteiten in klasverband, zoals workshops en rondleidingen, verwachten we dat jij er als leerkracht voor zorgt dat de leerlingen betrokken zijn en niet storen, zodat de begeleider kan focussen op de inhoud. Doe bij voorkeur mee met de activiteit. 

Overloop vooraf met je leerlingen de gedragscodes bij een bezoek aan een theater. Ook ouders en extra begeleiders moeten van deze codes op de hoogte zijn. 

  

Theatercodes en aandachtspunten 

  • De medewerkers van de gemeenschapscentra ontvangen jou en je klas met veel plezier! Volg hun richtlijnen rond het plaatsnemen in en het verlaten van de zaal. 
  • Je mag geen drank en eten mee naar binnen nemen in de zaal. 
  • Ga tussen de leerlingen zitten of op het uiteinde van de rij, zodat je indien nodig kunt ingrijpen zonder de voorstelling te storen. 
  • Zet je telefoon uit en gebruik hem niet tijdens een voorstelling. Het licht is storend en je geeft daarmee een signaal naar leerlingen en spelers dat het oké is om niet op te letten. 
  • Er worden geen foto’s gemaakt tijdens de voorstelling. Dat is niet alleen storend, het heeft ook te maken met auteursrechten. Voor of na de voorstelling kun je foto’s maken, bijvoorbeeld tijdens het groeten van de spelers. 
  • Hou er rekening mee dat de interactie tussen publiek en spelers erg belangrijk is. Laat kinderen toe om te reageren, maar kom tussen als hun gedrag storend is. Sommige voorstellingen lokken veel reacties uit en voor andere voorstellingen moet het net stil zijn. Geef vooraf aan je leerlingen mee dat praten tijdens een voorstelling storend is en dat applaudisseren best voor het einde wordt bewaard. Lachen, huilen, (niet te hard) gillen … zijn spontane reacties die tijdens een voorstelling kunnen opgewekt worden. Laat ze gerust toe zolang ze niet hinderlijk zijn voor de anderen. Probeer leerlingen zo discreet mogelijk tot de orde te roepen.  
  • Hoe ouder kinderen zijn, hoe beter ze weten dat er aan het einde van de voorstelling een applaus volgt. Vertel dus op voorhand (vooral aan de jongsten) dat ze hun appreciatie op deze manier kunnen tonen. 
  • Als leerkracht heb je een belangrijke voorbeeldfunctie en ook non-verbale signalen worden opgepikt door leerlingen. Als jij enthousiasme en aandacht toont tijdens een voorstelling, dan geef je dat ook door aan je leerlingen. 

  

Nabespreking 

Leerlingen hoeven niet altijd alles te begrijpen. Een ‘moeilijkere’ voorstelling of het ontbreken van pasklare antwoorden, kunnen aanzetten tot nadenken. Dat is een essentieel onderdeel van kunst- en cultuureducatie. Voer in de klas een gesprek over wat jullie gezien hebben. Verschillende visies leiden vaak tot interessante en verrassende interpretaties. 

 

Evaluatie 

We zijn ook benieuwd naar wat jij en je leerlingen van de voorstelling vonden. Na de activiteit krijg je een evaluatiefiche toegestuurd via mail. Je vindt die ook terug op de website.