Over ons
Inschrijvingen
Prijs, annulatie en subsidie
Voorbereiding en nabespreking
Praktisch
Locaties
Links
Inlogproblemen
Als je leerlingen voorbereidt op een activiteit, dan zijn ze doorgaans meer geprikkeld, gemotiveerd en nieuwsgierig. Uit ervaring weten we dat leerlingen een fijner publiek zijn als er een voorbereiding is.
Bij de meeste (podium)activiteiten bieden we omkadering aan. Dat kan met het digitale spel ‘Voor De Show’ of in de vorm van een lesmap. In de lesmap vind je suggesties voor spel- en knutselopdrachten of onderwerpen voor een klasgesprek. Enkele weken voor de voorstelling ontvang je een herinneringsmail met een link naar de lesmap.
‘Voor De Show’ is een interactief, digitaal spel om leerlingen warm te maken voor een theatervoorstelling, met een minimale voorbereidingstijd. Tijdens één lesuur leren je leerlingen over theatercodes, krijgen ze een virtuele rondleiding in een cultuurhuis en stelen ze zelf de show met creatieve opdrachten (tekenen, schrijven en uitbeelden). Je kunt het spel in de klas eenvoudig opstarten op een digibord of een laptop en projector. Je surft naar voordeshow.be en vanaf dan toont theaterspookje Theo je de weg. Je bepaalt zelf hoeveel tijd je aan het spel spendeert en welke onderdelen je speelt. Voorstellingen waarvoor een ‘Voor De Show’-omkadering ontwikkeld is, herken je aan het icoon.
Vertrek ruim op tijd. Zorg ervoor dat je 10 minuten voor de start van de voorstelling ter plaatse bent. Zo kan iedereen rustig zijn jas in de vestiaire hangen en plaatsnemen in de zaal.
Voor sommige activiteiten ben je lang onderweg. Laat dat geen drempel zijn. Het onderweg-zijn kan ook een moment zijn om leerdoelen te bereiken: verkeersregels, kaartlezen, kunst in de metro of streetart ...
Als je merkt dat jullie er niet op tijd geraken, verwittig dan telefonisch het gemeenschapscentrum of de contactpersoon die vermeld wordt in de bevestigingsmail. Zo kunnen we samen met de artiesten en de reeds aanwezige scholen bespreken of we de activiteit later kunnen laten starten. Zodra een voorstelling van start gegaan is, kunnen we geen klassen meer toelaten in de zaal.
Bij activiteiten in klasverband, zoals workshops en rondleidingen, verwachten we dat jij er als leerkracht voor zorgt dat de leerlingen betrokken zijn en niet storen, zodat de begeleider kan focussen op de inhoud. Doe bij voorkeur mee met de activiteit.
Overloop vooraf met je leerlingen de gedragscodes bij een bezoek aan een theater. Ook ouders en extra begeleiders moeten van deze codes op de hoogte zijn.
Leerlingen hoeven niet altijd alles te begrijpen. Een ‘moeilijkere’ voorstelling of het ontbreken van pasklare antwoorden, kunnen aanzetten tot nadenken. Dat is een essentieel onderdeel van kunst- en cultuureducatie. Voer in de klas een gesprek over wat jullie gezien hebben. Verschillende visies leiden vaak tot interessante en verrassende interpretaties.
We zijn ook benieuwd naar wat jij en je leerlingen van de voorstelling vonden. Na de activiteit krijg je een evaluatiefiche toegestuurd via mail. Je vindt die ook terug op de website.